tiistai 14. toukokuuta 2013

Matkailuliiketoiminnan arvoketjusta arvoverkkoon

World wide wed on mullistanut kaiken yritysten ja yksityisten henkilöiden keskinäisessä ja välisessä kanssakäymisessä, oli sitten kyse sosiaalisesta kanssakäymisestä, työnteosta, paikallisesta tai globaalista kaupasta. Sodankäynnistä puhumattakaan. Räjähdysmäisesti laajeneva ja harppauksin kehittyvä virtuaalinen verkkotodellisuus suoltaa jatkuvasti uusia ilmiöitä, trendejä, poliittisia ja taloudellisia muutoksia, liiketoiminta- ja ansaintamalleja.
Matkailutoimiala on hyvä esimerkki verkon vallasta ja voimasta muokata liiketoimintaa ja alan ansaintalogiikkaa nopeammin kuin alan rakenne ehtii muutokseen reagoida. Musiikki-, mainos- ja TV-bisnes elävät vastaavan teknologiavallankumouksen myrskynsilmässä, eloonjäämistaistelu on kaikilla ko. aloilla armotonta ja luonnonvalinta nopeatempoista.  
Muutamassa vuodessa matkailualan toimintaympäristö on avartunut paikallisesta myynti- ja markkinointioperaatiosta globaalien jakelu- ja näkyvyyskanavien labyrintiksi, jossa välittäjien, palveluntarjoajien ja mitä moninaisimpien jakelukanavien kirjo, mahdollisuudet ja sudenkuopat tainnuttavat nopeasti kokeneenkin verkkovelhon.
Globaalit jakelu- ja näkyvyyskanavat (FB, VKontakte, TripAdvisor, Hotels.com, yms.) ovat vallanneet markkinat aggressiivisilla markkinoidenvalloitusstrategioilla ja erinomaisilla kuluttajien tarpeisiin räätälöidyillä palvelukonsepteilla. Asiakas ostaa sieltä mistä saa nopeimmin, halvimmin ja/tai parasta laatua. Kuluttajan verkkokäyttäytyminen ja jalanjälkien seuraaminen on nykyteknologioita hyödyntäen helpompaa kuin koskaan, joten uusien palvelukonseptien ja kanavien kehittämistahti vain kiihtyy. Kilpailu kuluttajien euroista ja ajasta samaten.
Netti on mahdollistanut suoran dialogin ja kaupankäynnin kaikkialle ja esteettä. 24/7. Mahdollisuudet ovat rajattomat, niin ovat myöskin uhkat, mikäli verkkokauppa ja –viestintä ei ole suunnitelmallista, lainmukaista ja lupaustenmukaista. Liiketoiminnan arvoketjusta on laajentunut monikerroksinen arvoverkko, jonka hallinta vaatii yritykseltä uuden ympäristön ymmärtämisen lisäksi uudenlaisia ennakointi-, riskienhallinta- ja tiedonvälitysvalmiuksia.
Kuluttajille suunnatun bisneksen sähköistämisen polulla konkreettisia rajapyykkejä ovat sähköisten perustyökalujen hyödyntäminen (mm. kotisivut, sähköposti, perusmobiilipalvelut), sisällöntuotanto nettiin (mm. CMS (content management system), some, suoramarkkinointi, webanalytiikka, taloushallinto, myyntijärjestelmä) sekä sähköinen kaupankäynti (varausjärjestelmät, CRM,  jakelukanavat)
Yrityksiltä yrityksille suunnatussa bisneksessä kilpailuetua saavutetaan kehittämällä edellä mainittujen e-askelmien lisäksi yritysverkoston älykästä liiketoimintaa (esim. kehittynyt webanalytiikka ja ERP-toiminnanohjausjärjestelmät)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti